Flere gange under prøvekørsel af den nye VW Polo
blev vi spurgt til ”den dér Golf”. Ikke mærkeligt,
for den nye generation af Volkswagens kompaktbil
ligner en VW Golf, den er lidt mindre, men ved et
hurtigt øjekast er forskellen minimal.
Sådan er det også, hvis man går under lakken på den
nye bil, der trods alt måler 4,05 måler i længden
(21 cm, kortere end Golf). Den er også langt henad
vejen baseret på de samme konstruktionsmæssige
principper som VW Golf, der som bekendt er skabt på
den såkaldte MQB platform (MQB betyder Modular
Querbaukasten eller frit oversat: Tværgående
Byggesæt). MQB er ikke en fysisk platform som sådan,
men et system baseret en række forgående
definitioner, der kan sammensættes på alverdens
måder, og som derfor kan findes i mange forskellige
størrelser af VW-køretøjer.
Den kompakte version
Det er vigtigt at forstå, for den kompakte Polo er
ikke baseret på MQB, men derimod på MQB A0
platformen. Mange elementer er dog principielt de
samme, men mange er anderledes, så de kan
inkorporeres i fabrikkens kompaktbiler, og derfor
var det også SEAT fabrikken, som fik opgaven,
naturligvis som en del af VW-Gruppen og i tæt
samarbejde med resten af koncernen, at udvikle den
kompakte udgave af MQB.
Som sådan er det også en platform, vi har stiftet
bekendtskab med flere gange gennem prøvekørsler af
den nye SEAT Ibiza. Et stort spørgsmål var derfor,
om man kan mærke forskel på de to biler og ikke
mindst deres køreegenskaber.
Egen karakter
Videoen her på siden giver en vis indsigt i bilens
køreegenskaber og man kan også med fordel læse, hvad
vi har skrevet om Ibiza. Men når det så er sagt, har
Polo helt sin egen karakter.
Den ligner for det første en Volkswagen. Deraf
naturligvis også de forvekslinger, vi omtalte
indledningsvis. Og hvis ikke man lige ved det, er
det næsten umuligt udvendigt at se, at Polo er i
familie med Ibiza. Man kan så forholde sig til
designet, om man bedst kan lide det lidt lettere
elegante SEAT-design eller det mere familie-tro
konservative Volkswagen design. Det er en smagssag.
Især interiør designet er i vores optik attraktivt.
Det er lækkert med den nedfældede 8” højglans TFT
skærm, og helheden i linjeføringen sidder lige i
øjet.
Adaptiv fartpilot
Men der er også andre forskelle. Prisen er
forskellig, udstyret er forskelligt og langt henad
vejen også vanskeligt sammenligneligt. I Polo er der
lagt lidt mere vægt på det luksuøse, hvad der bl.a.
er genspejlet i, at adaptiv fartpilot er standard i
alle Polo’er, undtagen den udgave med den mindste
75-hestes benzinmotor, som hos VW er prissat til
157.571 kroner.
Den prøvekørte version var lige et par trin over.
Den havde en 95-hestes TSI, turbobenzin motor i
maskinrummet, det mere omfattende Comfortline udstyr
og så var prisen 184.000 kroner.
God kombination
Den udgave kan på det kraftigste anbefales, hvis man
er faldet for en Polo. Ikke alene fordi den adaptive
fartpilot (der regulerer afstanden til forankørende
biler, når den er aktiveret) er et herligt
hjælpemiddel, især hvis man kører mange og lange
ture på det danske hastighedsbegrænsede
motorvejsnet. Men også fordi motoren i sig selv
klæder Polo’en, og den manuelle 5-trins gearkasse
kan der heller ikke sættes en finger på, tværtimod.
Motoren er en 3-cylindret sag. Den er øjensynlig
lidt anderledes konfigureret end den 95-hestes
variant, vi tidligere har prøvet i Ibiza, for de
oplyste data er ikke ens. Men følelsen er den samme:
En forbavsende kvik motor, som passer godt til
Poloens køredynamik.
Fin affjedring
15” fælge med 185 mm brede 65 procent lavprofildæk
er standard montering på Polo, testbilen var
udrustet med 215/45-17 hjul, som giver et mere
kontant greb i underlaget. Ud fra et komfort
synspunkt er 15”-løsningen formentlig at foretrække
(vi har ikke prøvet den), men indrømmet: De store
hjul ser godt ud og de afslører, hvor god, Polo’ens
affjedring er. Den er nemlig ikke ukomfortabel, og
bilen står knaldgodt fast gennem kurverne, den er
fint i balance – men den større hjulmontering
appellerer til en kraftigere motor.
Det er da heller ikke noget større problem, for med
115 hestes TSI motor koster Polo godt nok 18.000
kroner mere, men da får man også et højere
udstyrsniveau med i købet. De større fælge skal dog
stadig tilkøbes.
God plads
Pladsforholdene i Polo er udmærkede, bagsædepladsen
er, som man forventer i en kompaktbil, og
bagagerumskapaciteten er 351 liter, som kan udvides
til 1125 liter, det er OK og gør bilen markant
større end forgængeren – derigennem nærmer den sig
virkelig Golf, som blot tilbyder 29 liter mere
bagageplads.
Ikke uden betydning er, at bagklappen åbner til 1,99
meter. Det er især vigtigt for høje personer.
|