- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: VW Polo

1,0 TSI 95 hk Comfortline

Luksus-VW i kompaktudgave


Af Søren Clauding – januar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flere gange under prøvekørsel af den nye VW Polo blev vi spurgt til ”den dér Golf”. Ikke mærkeligt, for den nye generation af Volkswagens kompaktbil ligner en VW Golf, den er lidt mindre, men ved et hurtigt øjekast er forskellen minimal.

 

Sådan er det også, hvis man går under lakken på den nye bil, der trods alt måler 4,05 måler i længden (21 cm, kortere end Golf). Den er også langt henad vejen baseret på de samme konstruktionsmæssige principper som VW Golf, der som bekendt er skabt på den såkaldte MQB platform (MQB betyder Modular Querbaukasten eller frit oversat: Tværgående Byggesæt). MQB er ikke en fysisk platform som sådan, men et system baseret en række forgående definitioner, der kan sammensættes på alverdens måder, og som derfor kan findes i mange forskellige størrelser af VW-køretøjer.

 

Den kompakte version

Det er vigtigt at forstå, for den kompakte Polo er ikke baseret på MQB, men derimod på MQB A0 platformen. Mange elementer er dog principielt de samme, men mange er anderledes, så de kan inkorporeres i fabrikkens kompaktbiler, og derfor var det også SEAT fabrikken, som fik opgaven, naturligvis som en del af VW-Gruppen og i tæt samarbejde med resten af koncernen, at udvikle den kompakte udgave af MQB.

 

Som sådan er det også en platform, vi har stiftet bekendtskab med flere gange gennem prøvekørsler af den nye SEAT Ibiza. Et stort spørgsmål var derfor, om man kan mærke forskel på de to biler og ikke mindst deres køreegenskaber.

 

Egen karakter

Videoen her på siden giver en vis indsigt i bilens køreegenskaber og man kan også med fordel læse, hvad vi har skrevet om Ibiza. Men når det så er sagt, har Polo helt sin egen karakter.

 

Den ligner for det første en Volkswagen. Deraf naturligvis også de forvekslinger, vi omtalte indledningsvis. Og hvis ikke man lige ved det, er det næsten umuligt udvendigt at se, at Polo er i familie med Ibiza. Man kan så forholde sig til designet, om man bedst kan lide det lidt lettere elegante SEAT-design eller det mere familie-tro konservative Volkswagen design. Det er en smagssag.

 

Især interiør designet er i vores optik attraktivt. Det er lækkert med den nedfældede 8” højglans TFT skærm, og helheden i linjeføringen sidder lige i øjet.

 

Adaptiv fartpilot

Men der er også andre forskelle. Prisen er forskellig, udstyret er forskelligt og langt henad vejen også vanskeligt sammenligneligt. I Polo er der lagt lidt mere vægt på det luksuøse, hvad der bl.a. er genspejlet i, at adaptiv fartpilot er standard i alle Polo’er, undtagen den udgave med den mindste 75-hestes benzinmotor, som hos VW er prissat til 157.571 kroner.

 

Den prøvekørte version var lige et par trin over. Den havde en 95-hestes TSI, turbobenzin motor i maskinrummet, det mere omfattende Comfortline udstyr og så var prisen 184.000 kroner.

 

God kombination

Den udgave kan på det kraftigste anbefales, hvis man er faldet for en Polo. Ikke alene fordi den adaptive fartpilot (der regulerer afstanden til forankørende biler, når den er aktiveret) er et herligt hjælpemiddel, især hvis man kører mange og lange ture på det danske hastighedsbegrænsede motorvejsnet. Men også fordi motoren i sig selv klæder Polo’en, og den manuelle 5-trins gearkasse kan der heller ikke sættes en finger på, tværtimod.



Motoren er en 3-cylindret sag. Den er øjensynlig lidt anderledes konfigureret end den 95-hestes variant, vi tidligere har prøvet i Ibiza, for de oplyste data er ikke ens. Men følelsen er den samme: En forbavsende kvik motor, som passer godt til Poloens køredynamik.

 

Fin affjedring

15” fælge med 185 mm brede 65 procent lavprofildæk er standard montering på Polo, testbilen var udrustet med 215/45-17 hjul, som giver et mere kontant greb i underlaget. Ud fra et komfort synspunkt er 15”-løsningen formentlig at foretrække (vi har ikke prøvet den), men indrømmet: De store hjul ser godt ud og de afslører, hvor god, Polo’ens affjedring er. Den er nemlig ikke ukomfortabel, og bilen står knaldgodt fast gennem kurverne, den er fint i balance – men den større hjulmontering appellerer til en kraftigere motor.



Det er da heller ikke noget større problem, for med 115 hestes TSI motor koster Polo godt nok 18.000 kroner mere, men da får man også et højere udstyrsniveau med i købet. De større fælge skal dog stadig tilkøbes.

 

God plads

Pladsforholdene i Polo er udmærkede, bagsædepladsen er, som man forventer i en kompaktbil, og bagagerumskapaciteten er 351 liter, som kan udvides til 1125 liter, det er OK og gør bilen markant større end forgængeren – derigennem nærmer den sig virkelig Golf, som blot tilbyder 29 liter mere bagageplads.

 

Ikke uden betydning er, at bagklappen åbner til 1,99 meter. Det er især vigtigt for høje personer.


 

Andre VW prøvekørsler – find dem hér >>>


Vi har prøvekørt den nye VW Polo på et ujævnt, uforudsigeligt underlag med fugt, is og isbelagte vandpytter. En bil, der er i god balance. Fuld HD.


 


Model:

VW Polo 1,0 TSI 95 hk Comfortline

Listepris:

Kr. 183.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,0 ltr. Turbo benzinmotor. 95 hk. 175 Nm/2000-3500 omdr./min. 5 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 187 km/t/ 22,7 km/l / 103 g/km

Længde:

4,05 m

Bagagerum:

351-1125 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 15” stålfælge (standard). Aut. nødbremse. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot. Automatisk aircondition. El-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt